محمدیه نایین محمدیه
محمدیه نایین محمدیه
..........وبلاگ محمدیه نایین...........
امیدواریم لحظات خوشی رادر این وبسایت سپری کنید...........به سایت محمدیه نایین ما خوش آمدید

 

روزهای محرم همراه بامراسم عزاداری برای سالار شهیدان در هر دیاری آیین‌های خاص خود را دارد. در محمدیه نایین هم مردم همواره برای هرچه با شکوه‌تر شدن این مراسم گرد آمده و به وسع خود یاد روزهای غم آلود کربلا و آنچه بر آل علی(ع) گذشته را زنده می‌کنند. در اینجا بخشی از این مراسم را بازگو می‌کنیم.

1-مراسم نخل آرايي و آماده سازي محيط و وسايل براي عزاداري

سالار شهيدان

چندروز قبل ازماه محرم نخل بندان يا نخل آرايان كه اكثرا از افراد سادات و سالخوردگان و مومن و مورد احترام مردم مي‌باشند اقدام به تنظيف و تزيين نخل با پارچه‌هاي مشكي و رنگي مي‌نمايند (نخل در حقيقت نماد تابوت شهيدان است و نخل گردانان در حمل نخل زبان حالشان اين است كه اگر ما در كربلا نبوديم تا جسم پاك شهيدان را تشيع كنيم اكنون به طور نمادين  با احترام هرچه بيشتر آن شهيدان سرافراز را  تشيع مي كنيم)

2-مراسم دهل زني و يا امام :در شب‌هاي ماه محرم و صفر قبل از شروع مراسم با زدن دهل و گفتن يا امام و حسين يا حسينم و... و دهل زدن در معابر شروع مجلس عزاداري و روضه خواني را به مردم محل اطلاع می‌دهند.

3-چاووشي: در ابتداي شروع مراسم عزاداري و مجالس روضه خواني با چاووشي خواني كه اغلب اشعاري در مصائب اهل بيت عصمت و طهارت آغاز مراسم را اعلام نموده كه بلافاصله بعد از چاووشي خواني مراسم عزاداري آغاز مي‌گردد.

4-جوش گرفتن: در بعضي از شب‌ها و روزهاي خاصي مانند تاسوعا وعاشورا و شب‌هاي جمعه و يا قبل از حركت دسته عزاداري، عزاداران با حلقه زدن در محوطه حسينيه و زدن دهل با سبكي خاص و هم آهنگ با اشعاري كه در مظلوميت و مصايب سالار شهيدان خوانده مي‌شود اقدام به عزاداري و جوش و خروش مي‌نمايند و در پايان به لعن و نفرين كردن بر يزيد و يزيديان و عاملان و قاتلان سالار شهيدان و يارانش مراسم جوش گرفتن به پايان مي‌رسد.

5-سنگ زني يا جيغ جيغه كوبي: اين آيين عاشورايي كه گويا بر گرفته از نحوه عزاداري جن و انس بر اشرف اولاد آدم است؛ با استفاده از مهره‌هاي چوبي به اندازه قطعه سنگي كه در دست جا بگيرد و با خواندن اشعار و آهنگ متفاوت با نوحه‌هاي سينه زني و زنجير زني انجام مي‌شود و در حالت يك ضرب، دو ضرب و سه ضرب اشعاري خوانده و اجرا مي‌شود.

6-حسين سرور ماست: در مراسم حسين سرور ماست دو نفر كه ترجيحا هم قد و هم سن مي‌باشند در مقابل عده‌اي ديگر از عزادارن در فاصله چند متري از آن‌ها با خواندن اشعاري به صورت مناظره برنامه را شروع و با خواندن  *حسين سرور ماست - امام رهبر ماست * در كربلا شهيد است  – پس خاك بر سر ماست  * زهرا به محشر آيد-  با حوريان سيه پوش * پيراهن حسين را  -  افكنده بر سر دوش * كه مصرع اول را دو نفر اول مي‌گويند و مصرع دوم را جمعي كه مقابل آن‌ها ايستاده‌اند مي‌خوانند و با حالت و حركت خاصي به طرف يك ديگر حركت مي‌كنند و سپس عزادارن دو نفر را در حلقه خود قرار داده و با گفتن حسين حسين و زدن بر سر و صورت خود مراسم به پايان مي‌رسد.

7-مراسم الوداع: در پايان ماه صفر و پس از دو ماه عزاداري در حالي كه عزادارن مراسم زنجير زني و يا جوش گرفتن را اجرا مي‌نمايند، با گفتن الوداع الوداع اي شه كربلا و خواندن اشعاري در خصوص ماه‌هاي محرم و صفر و شهادت امام حسين (ع) و ساير شهداي كربلا و دعا كردن براي تمام كساني كه در اين دو ماه به نحوي در هر چه باشكوه تر برگزار شدن مراسم همكاري داشته اعم از وعاظ ، مداحان ، سينه زنان ، زنجير زنان و ... دعا مي‌كنند و عزاداري ماه‌هاي محرم و صفر با اين مراسم به پايان مي‌رسد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوع مطلب : <-PostCategory->

چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 15:1

درباره وبسایت
علیرضا بیکیان محمدی

<-.... محمدیه دل عالم است وما اهل دلیم.... تقدیم به:شهیدحسن سلطانی شهیدمرتضی صفری............... شهیدحسن شهریاری............. شهیداحمدتوکلی................... شهیدحسن فرزانی................ شهیدمحمدشهریاری.............. شهیدرسول نکوییان............... شهیدمحمدرضازاده................. شهیدجهانبخش مختاران ........ شهیدحسن یوسف پور .......... شهیدرحمت الله رحیمیان ....... شهیدمحمودسلطانی............. شهیدمحمدتقی صفری........... شهیدعلی عمران.................. شهیدسیدمحمدجعفریان......... شهیدغلامعلی عطایی............ شهیدعباس محرابین.............. شهیدسید موسی موسی کاظمی شهیدمحمدعلی بخشی......... شهیدعلی شهریاری.............. شهیدسید حسن عسگری...... شهیداحمد مدنیان................. شهیدعبدالحمید سلطانی محمد ملکپور شهیدعباس گرگی محمدی...... شهیدحاج محمدحسن محرابیون شهیدسید جمال موسی کاظمی شهیدمحمود محمدی پور......... شهیدرمضان فرزانیان.............. شهیدسید رسول موسوی طبا.. شهیدخلیل سلطانی.............. شهیدعلیرضاتوکلی................ شهیدمحمدحسن کاشفیان .... شهیدجمشید محمدی............ شهیدیدالله بیکیان.................. شهیدسعید قیومی................ شهیدمحمدسلطانی ............. وشهدای هشت سال دفاع مقدس->

مطالب اخير
پيوندها
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 3484
بازدید کل : 12480
تعداد مطالب : 94
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

کلیه حقوق این وبسایت برای محمدیه نایین محمدیه محفوظ است